Mitä näet?

Näet erilaisia tilanteita ja olosuhteita, näet ihmisten ilmeitä, näet iltapäivälehtien isoja uutisotsikoita ja sosiaalisessa mediassa käytäviä keskusteluja, joiden aiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Näet asiantuntijoiden ja ”asiantuntijoiden” näkemyksiä ja ohjeita, usein ristiriitaisiakin. Näet ehkä television viihdeohjelmaa, jota on tarjolla ähkyksi asti, ja joka pyrkii tuomaan virkistystä ja lepoa kaiken muun nähdyn aiheuttamaan sisäiseen kaaokseen.

Ehkä haluaisit välillä sulkea silmäsi näkemältäsi. Niin joskus käykin, ja Jumala murehtii: Kuka on niin sokea kuin minun palvelijani? Esirukoilijan tulee kulkea silmät auki. Silloin tämä näkee tahtomattaankin asioita, jotka kutsuvat rukoukseen tilanteen korjaamiseksi. Raamatusta voimme lukea monta kertomusta siitä, kuinka esirukoilijat samastuivat voimakkaasti ongelmatilanteisiin ja murehtivat niitä kuin omiaan. Silloin esirukous ei ole ulkoista ”virkamiestyötä”, vaan kokonaisvaltaista, sydämestä lähtevää huutoa Jumalan puoleen. Sellaisia rukouksia Jumala kuulee. Se on esirukoilijan kutsu.

Kutsun ei ole kuitenkaan tarkoitus olla ylivoimainen taakka, eikä esirukouksen lannistunutta vaikerrusta. Jumala kysyi profeetta Jeremialta moneen kertaan: ”Mitä näet?” Jumala haluaa nytkin näyttää palvelijoilleen sitä todellisuutta, mitä vain hengen silmillä voi katsella. Kun olet lukenut masentavan uutisen, Jumala kysyy: ”Mitä näet?” Näetkö pimeää, toivottomuutta, vihollisen linnakkeiden yltävän taivaaseen asti? Tai näetkö inhimillisiä ratkaisuvaihtoehtoja, joita ehkä esität Jumalallekin? Katso silloin uudestaan. Jumala haluaa näyttää Hänen vastauksensa, Hänen näkökulmansa tilanteeseen. Jokaiseen ongelmaan on Jumalalla ratkaisu, tie eteenpäin. Kun näet Jumalan antaman vastauksen, ala rukouksin raivata tietä sille.

Ala julistaa: Tapahtukoon maan päällä niin kuin on taivaassa! Tapahtukoon tässä asiassa se, minkä taivaallisen mallin Jumala hengessä näytti!

Esirukous on tien raivaamista Jumalan valtakunnan ilmestymiselle. Tien raivaaminen ei tapahdu hetkessä, mutta kun näet silmiesi edessä valmiin tien ja Jumalan näyttämän ratkaisun, jaksat jatkaa loppuun asti.

Rukoilen, että Herra antaisi esirukoilijoille lisää silmävoidetta ja rohkaisuksi samanlaisen kokemuksen kuin profeetta Elisan palvelijalle aikanaan:

”Ja Elisa rukoili ja sanoi: ”Herra, avaa hänen silmänsä, että hän näkisi”. Ja Herra avasi palvelijan silmät, ja hän näki, ja katso: vuori oli täynnä tulisia hevosia ja tulisia vaunuja Elisan ympärillä.” (2. Kun 6:17)

Liity Suomen maakunnalliseen esirukoilijoiden Muurinaukossa-rukousarmeijaan!

Nähdään rukousmuurilla!

Marita Rautio

Artikkeli on julkaistu Christina-lehdessä 2/2018.